Avui dia 17 de març del 2011 hem anat amb un grup de professors de l'IES A.Deulofeu de Figueres, acompanyats pel també professor Rafel Ponsatí que ens ha fet de guia, a visitar l'estany de Banyoles i també la ciutat. Hem començat pel pla d'Usall. Allà hem visitat el brollador de l'aigua que aquests dies després d'aquesta abundant pluja hi sortia molta aigua per a diferents punts i era calenta! com a coseqüència del calor geotèrmic. El Dr. Margalef ja em va dir que això no era cap novetat quan l'any de 1977 li ho vaig comentar i em va dir que totes les aigües subterrànies tenen aquesta propietat, que s'escalfen pel calor que prové d l'interior de la terra. Després hem seguit aquesta aigua que surt dels brolladors i va cap al riu Fluvià i ben aprop de Martís hem vist un salt d'aigua impresionant. Aigua abundant que surt de l'interior de la terra i que després va un salt d'aigua!. Aquí hem parlat d'uns animals mol singulars, els Triops cancriformis que aquí en diuen tortuguetes. Uns crustacis que es fan als estanys temporals com el proper Clot d'Espolla (aquí en diuen la platja d'Espolla!). Vam estudiar abastament aquests organismes amb els alumnes de l'IES del Passeig Valldaura el curs 1977-78 i 78-79, quan en el decurs d'una excursió els vam descobrir. Una meravella de la natura. Un altre dia en podem parlar dels Triops. El Dr. Margalef va suggerir-no sé si em broma o en serio- que seria interessant de posar aquest animal con un emblema de Banyoles, atès que en aquella època se'n feien molts estudis. Només adelantaré que hi ha mascles i femelles i que produeixen molts ous resistents. (Els dos sexes no són comuns als països de centre-europa on allà només s'han descrit femelles partenogenètiqes, o sigui que no precissen del mascle per a reproduir-se).
| Salt d'aigua de Martís |
| Casa romana de Vilauba |
| Cases de Banyoles |
| La muralla de Banyoles |
Després de hem anat al puig de Sant Martirià on en Rafel ens ha explicat tota la història del convent que hi havia i que va ser destruït en el decurs d'una guerra. Allà ena ha llegit un escrit de les Rondalles de Mon Constans que parlava de l'origen de l'estany. També ens ha parlat de a falla que separa l'Empordà i a Garrotxa i de l'origen tectònic i kàrstic de l'Estany.
Toseguit hem anat a visitar la ciutat i ens hem dirigit al museu arqueològic. El passeig ha estat d'allò més bonic en la contemplació de les cases de Banyoles, moltes d'elles petits palaus. Hem passat per la plaça del teatre, on hi havia l'antic ajuntament. Hem vist que la majoria de les cases estaven fetes dels travertins de l'estany de Banyoles i també de pedres extretes de les canteres de Crespià.
El museu arqueològic, una meravella que no es pot resumir. La sala d'arqueologia on hi cal esmentar
la reproducció de la vila romana de Vilauba i els urnes funeràries dels ibers. A la sala de paleontologia els esquelets dels felins, elefants i rinoceronts de Crespià. Allà hi ha feina per als estudiosos. He de remarcar que cal aprofitar aquesta joia que tenim tan aprop de Figueres. La gran afluència d'escolars m'ha revelat que és un lloc molt aprofitat per als ensenyants.
No es pot obviar la representació de la mandíbula de Banyoles que pertanyia a una dona del Neandertahl .
La visita de la plaça gran de Banyoles, la de les voltes, ens ha permès d'adonar-nos de les columnes reforçades de les voltes sobre les que s'hi va construir un pis més.
Hem seguit avall passant per davant de la farmàcia Alsius i hem fet un itinerari el poble tot identificant molts dels seus recs que "canten" amb el pas de l'aigua i et fa sentir una ciutat a la qual l'aigua de l'estany li dóna una vitalitat afegida. La contemplació de la muralla de la ciutat ha estat un regal.
Hem acabat la visita amb un dinar en un lloc prop del Cullell.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada